Historie
Alfa 90 de moderne klassieker
De Alfa 90, een luxueus model in de hogere middenklasse, zonder traditionele naamstoevoeging als Alfetta of Giulietta, maar simpelweg met de typeaanduiding "90", waarmee Alfa Romeo duidelijk wilde maken, dat dit model een telg was van de "Nuova Linea". Een nieuwe Alfa die onder zijn metalen maatpak een heleboel Alfetta techniek verbergt!
De Alfetta was in zijn nadagen en zijn opvolger werd Alfa 90 genoemd met het oog op de komende negentiger jaren. De ontwikkeling van de Alfa 164 was inmiddels in volle gang en d.m.v. de Alfa 90 dacht Alfa Romeo de noodzakelijke overgangsperiode naar de nieuwe voorwiel aangedreven Alfa's goed te camoufleren. Alfa Romeo ontwikkelde samen met Bertone een nieuwe sober en klassiek ogende sedan op basis van de beproefde vloerplaat van de 116-serie.

De ontwerper…
Giuseppe Bertone werd op 4 juli 1912 in Turijn geboren. Zijn bijnaam werd "Nuccio" en zo werd hij dan ook zijn hele leven genoemd. Zijn vader Giovanni begon in 1914 een bedrijf voor rijtuigen reparaties. Dit monde uiteindelijk uit tot het bouwen van auto carrosserieën, vooral voor Lancia. Nuccio werd midden jaren '30 in het bedrijf opgenomen en werd na de tweede wereld oorlog de baas van het bedrijf genaamd "Carrozzeria Bertone". Nuccio Bertone kreeg vanwege zijn interesse in autoraces contact met Rudolf Hruska die werkzaam was bij Alfa Romeo. Dit contact leidde er toe dat de Giulietta Sprint door "Carrozzeria Bertone" gebouwd werd, omdat Alfa daar de capaciteiten niet voor had. Zodoende werd het bedrijf steeds groter, waardoor uitbreiding nodig was, en er een nieuwe fabriek in Grugliasco werd gebouwd, ook geschikt voor massa productie.
Nuccio was zelf niet een geboren ontwerper, dit liet hij doen door experts. Hij had een gave om de juiste mensen hiervoor te strikken zoals Franco Scaglione, Giorgetto Giugiaro en Marcello Gandini. Dit alles leidde o.a tot de ontwerpen van de Giulia GT, Berlina, Montreal, De BAT's, de Canguro, en natuurlijk de Alfa 90.
Het bedrijf produceerde behalve de Giulietta Sprint o.a. de Montreal, de Fiat Spider, de Fiat X1/9, de Lancia Stratos. Nuccio werd voor het laatst publiekelijk gezien in april 1996 op de Turijn Motor show. Hij stierf 25 februari 1997 in Turijn op 82 jarige leeftijd.
Het resultaat…
Voor de algemene opzet van de carrosserie met zijn basis afmetingen en vooral met zijn beperkte breedte heeft men voor twee zitplaatsen achter gekozen. Bertone en zijn team zijn erin geslaagd de carrosserie progressief te verbreden vanaf de voorruit naar achteren toe, om de Alfa 90 de binnenruimte van een prestige auto te geven. Een opvallend detail is het ontbreken van de traditionele dakgoten, deze zijn bij de Alfa 90 vervangen door een bijzondere afdichting, wat een vermindering van windgeruis bij hoge snelheden teweeg moet brengen.
De voorzijde is wat lager geworden, terwijl de kofferruimte duidelijk aan hoogte gewonnen heeft. Een leuk detail wordt gevormd door een beweegbare voorspoiler, die is verbonden met twee gasdempertjes, zodat de afstand van de spoiler tot het wegdek afhankelijk van de rijsnelheid wordt geregeld. Bij lage snelheden trekken de dempertjes de spoiler omhoog, bij hogere snelheden (vanaf ±70 km/u) wordt hij als gevolg van de grotere weerstand naar beneden gedrukt, zodat een sterkere werking ontstaat. Het doel is eveneens tweeledig: enerzijds vanwege het aërodynamische effect, anderzijds voor een optimale regeling van de motortemperatuur. Bij lage snelheden, als de spoiler overbodig wordt, is deze ingetrokken, zodat het risico dat hij beschadigd wordt bij parkeermanoeuvres of bij het rijden over drempels wordt verminderd.
De bij Alfa zeer bekende roestduivel kreeg ook ruimschoots de aandacht. Langs de dorpels en op andere plaatsen waar vocht zich verzameld, zijn kunststof strips aangebracht tegen roestvorming. De binnenbeplating van de wielkasten zijn ook van kunststof.
De carrosserie bevat meer laspunten en het gebruik van epoxylijmfilmen afkomstig uit de ruimtevaart werd als aanvulling op de puntlassen gebruikt. Het benodigde plaatijzer heeft een grotere sterkte. Voor alle bewegende delen van de carrosserie werd gebruik gemaakt van elektrolytisch verzinkt materiaal.
1 2 3 4